Beethovenia kamarin täydeltä

Rauni Mali: Beethovenia kamarin täydeltä Lappeenrannan kaupunginorkesterin torstain 12.4.konsertin ohjelmassa oli Beethovenin pianokvintetto op.16 sekä Pianotrio op. 97 ”Arkkiherttua”. Pianokvintetto on 30-vuotiaan Beethovenin käsialaa, harmoninen, syvällinen ja joltain kohdin myös modernin tuntuinen teos, jossa neljä puhaltajaa oboe, klarinetti, fagotti ja käyrätorvi kulkevat joustavassa vuoropuhelussa pianon kanssa. Andante-osassa ensemble pääsi mielestäni parhaasen yhteisvireeseen. Osa alkaa mollisävyisellä riipaisevan kauniilla oboen melodialla, ja jatkuu sitten teemoja toistaen ja muunnellen. Esityksessä oli erinomaista mielestäni se, että puhaltajat olivat hyvin tasavertaisia ja saivat aikaan mielikuvan kuin soitto olisi yhdestä instrumentista. Kvintetissä tärkeä osa oli Mirka Viitalalla. Hän on mainio pianisti, opiskellut mm. Raekallion, Gothonin, Liisa Pohjolan ja Olli Mustosen, siis suomalaisen pianomusiikin parhaimmiston ohjauksessa. Ja se kuului pianon osuuksissa, ei ylivertaista paasaamista, vaan hienoja sävyjä tavoitellen ja puhaltimia täydentäen ja kuunnellen. Pianotriossa op 97 ”Arkkiherttua” soittivat viulisti Matti Koponen, sellisti Eeva-Maria Pykäläinen ja pianisti Mirka Viitala. Sävellys oli eloisaa kuultavaa. Jo ensimäisessä osassa kiinnitin huomiota sellon ja viulun kauniisiin näppäilyihin sekä pianon pitkiin virtuoosisiin trillijaksoihin. Scherzo-osan tarttuva melodia oli kuin lastenlaulusta, joka muuntui Andante-osassa juhlavaksi virreksi. Lopun Allegro-osa oli trion tarkkaa yhteistyötä, leikkisää ja kepeää. Kaikenkaikkiaan ohjelma oli kamarimusiikin ystäville todellinen toivekonsertti, jossa kuulija vakuuttui jälleen kerran Beethovenin säveltäjäpersoonan ylivertaisuudesta.

Kommentit

Yhteydenottolomake

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *