Juhlat Lauritsalassa

Juhlat Lauritsalassa- kaupunginorkesteri tarjoaa soivan syntymäpäiväkakun 80-vuotiaalle.
Lappeenrannan kaupunginorkesteri konsertoi perjantaina 20.4. klo 19 Lauritsalan kirkossa Lauritsalan 80-vuotisjuhlan kunniaksi. Konsertin johtaa kapellimestari Tibor Bogányi ja solisteina soittavat Tiina Heinonen, huilu ja Hannu Perttilä, englannintorvi. Ohjelmassa kuullaan Jean Sibeliuksen Rakastava –sarja, sveitsiläisen Arthur Honeggerin Concerto da camera huilulle, englannintorvelle ja orkesterille sekä Joseph Haydnin Sinfonia nro 85 Kuningatar.



Ranskan kuningatar, Unkarin ja Böömin prinsessa ja Itävallan arkkiherttuatar Maria-Antoinette (1755-1793) ihastui Joseph Haydnin musiikkiin ja erityisesti sinfoniaan 85 B-duuri, joka saikin sitten lisänimen Kuningatar, La Reine. Sinfonian vastakohtaisuudet puhuttelevat tuttuun säveltäjän taidokkaaseen tyylin. Adagio on mahtailevan kuninkaallinen kun pian Vivace luo valoja ja varjoja kehittelyillään taidokkaasti varsin pelkistetystä teemasta. Ilmassa on eroicamaisia aksentteja ja mollitaitteiden murtonelisoinnut ovat vähennettyinä ilmeikkään puhuttelevia. Toinen osa Romanssi vie ranskalaiseen maisemaan, sillä osa perustuu muunnelmiin ranskalaisesta romanssista La gentile et jeune Lisette, Kaunis nuori Lisette. Osassa kontrapunktinen ote yhdessä rikkaan soitinnuksen kera luovat siron viehkeitä kaarroksia. Menuetti on sotilaallisen tarmokas vastakohtanaan henkevä trio ja Presto –finaali on haydnimaisen vauhdikas päätös.
Arthur Honegger (1892-1955) oli syntyjään sveitsiläinen säveltäjä, mutta kasvoi, opiskeli ja eli Ranskassa. Hän kuului merkittävään ranskalaiseen säveltäjäkuusikkoon Les Six –ryhmään toimien ryhmän johtohahmona yhdessä Darius Milhaudin kanssa. Honeggerin musiikkiopinnot alkoivat varhain Le Havressa viulunsoitonopinnoilla ja hän sävelsi jo 15-vuotiaana ensimmäisen oratorionsa. Vuosina 1909-11 Honegger opiskeli sävellystä ja kontrapunktia Zürichin konservatoriossa, mutta siirtyi pian Pariisin konservatorion oppilaaksi. Siellä hänen opettajinaan toimivat viulussa Capet ja kontrapunktissa Gédalge. Honegger sävellyksenopettajaksi tulivat pian Widor ja d´Indy.
Les Six –säveltäjäryhmä syntyi heti sodan jälkeen vuonna 1918 toimien aluksi otsikolla Uudet nuoret, Les Nouveaux Jeunes. Ryhmän estetiikka oli myös poikkitaiteellista, sillä esteettiseksi esikuvaksi nousi runoilija Jean Cocteau. Musiikillisesti ryhmä ”taisteli” aluksi muutamia vuosia myöhäisromantiikkaa sekä impressionismin joitakin lieveilmiöitä vastaan.
Honeggerin tyyli oli aluksi voimakkaan ekspressiivistä. Pariisilaiselämä ja kaupunki innoittivat nuorta miestä, mutta myös erityisesti tekniikka ja teknistyvä maailma. Toimiessaan myös musiikkikriitikkona törmäyskursseilta ei monestikaan vältytty, sillä Honeggerin modernismin sisäinen palo tunki lähes kaikkialle. Igor Stravinskyn musiikki oli kuitenkin sysäävä nuoren säveltäjän uusille esteettisille poluille kohden omintakeista musiikillista kerrontaa. Honeggerin nuoruuden päätöitä ovat jyhkeän ekspressiivinen ooppera Antigone, sinfoniset tuokiokuvat Mouvements symphoniques, erään yhdysvaltalaisen veturin koneromanttinen kuvaus Pacific 231 ja orkesteriteos Rugby. Honeggerin tunnetuin teos lienee Pacificin ja sinfonioiden ohella näyttämöllinen oratorio Jeanne d´Arc roviolla.
Milko Vesalainen, intendentti

Kommentit

Yhteydenottolomake

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *